Lise ve ortamektepler için tarih soruları.

Yer Numarası
A/5311
Dil Kodu
Türkçe
Kütüphane
Türk Tarih Kurumu Kütüphanesi
Eser Adının Farklı Biçimi
Lise ve orta mektepler için tarih soruları
Yayın Bilgisi
[Ankara] : Maarif Vekâleti, 1935 (İstanbul : Devlet Matbaası)
Fiziksel Niteleme
249 sayfa ; 16 cm
Genel Not
“Bu soruları aynen veya cevapları ile birlikte basmak, bu soruları esas tutarak cevaplar, cevap plânları, veya hulâsa halinde metinler tertip ve neşretmek hakkı 8 Mayıs 1326 tarihli Telif Hakkı Kanunu mucibince Maarif Vekâletine aittir“ -- İç kapak.
İçindekiler Notu
Önsöz. I. Bu sorular niçin hazırlandı: Orta okula ve liselerin öğretme yılları sonunda yapılacak sözlü yoklamalarda sorulmak üzere Kültür Bakanlığının buyruğu ile hazırlanmıştır. Sorular yapılırken, bunların yazılı yoklamalarda da işe yarayabileceği ve okulların kendilerince önceden belli sorular üzerinde daha kolay ve iyi bir yolda hazırlanabilecekleri düşünülmüştür -- II. Sorular nasıl hazırlandı: A) Bugün liselerde ve ortaokulalarda okutulmakta olan tarih kitapları esas tutulmuştur. B) Tarihte geçen ve bilhassa Türk tarihini alâkadar eden ehemmiyetli ve evrensel vak'aları ehemmiyetlerile mütenasip bir şekilde tebarüz ettirecek bir yolda sorulmasına çalışıldı. C) Okulalıları düşündürecek ve onları özel tetkik ve tetebbülere sevkedecek mevzuları mümkün olduğu kadar gözleri önünde canlı bulundurmak düşünüldü. D) Okulalıyı bulunduğu yerin ve civarının ve seyahat etmek yolunu bulduğu yerlerin müzelerini ve tarihî eserlerini bizzat tetkik ederek bu vasıta ile de malûmatını genişletip kafasını işletmeğe teşvik edici sorular yapılmasına, yer düştükçe, itina edildi. E) Okulalıların ehemmiyetli vak'aların şumul ve ehemmiyetini gözden kaçırmamaları için ikinci derecede birtakım meselelere ait tâli tafsilât üzerinde durulmadı. F) Kitaplarda geçen birçok adların bazıları soruların altına konulması yolu ile okulalıya mevzuu hatırlatmakta faide görüldü. Mevzua ait kitapta bulunup buraya konulmayan adlar bunlara ilave edilebilir -- III. Sorular hazılanırken gözönünde tutulan, soru tekniğine ait umumî esaslar da şunlardır: A) Soruların okulalının bilgi seviyesinden yüksek olmamasına çalışılmıştır. B) Soruların açık ve anlaşılır olmasına itina edilmiştir. C) Bir soruda biribirinden tamamen ayrı birkaç meselenin sorulmamasına çalışılmıştır. D) Soruların, okulalının yalnız bilgisine başvurmak yoluna gidilmiyerek, bildikleri üzerine düşünüp düşünmediğini ve elindeki bilgiden ne derece istifade etmek kudretinde bulunduğunu anlamak hususuna itina edilmiştir. E) Soruların sözlü yoklamalar için ayrılan azami müddet için de cevapları verilebilecek bir ölçüde olmalarına çalışılmıştır. F) Soruların altına ilâve edilen bazı adlar ve tarihler vasıtasile okulalıda tedailer uyandırmanın faideli olacağı düşünülmüştür -- IV. Düşünce ve dilekler: 1) Sorular, yalnız sözlü yoklamalar yapılırken başvurulan hazır bir malzeme olmaktan çıkarılarak, bütün öğretme yılı içinde öğremlerin, başka yoklamaların ve çalışmaların, çevresinde döneceği meseleler haline getirilmelidir. Taki okulalı, her bir sorunun karşılığını kendi bilgi ve çalışmasile doğru olarak önceden hazmetmiş olsun. 2) Okulalılar, sözlü yoklamalarda kendilerine verilen sorulara doğru ve kavrayışlı karşılıklar verebilmek için kendilerine yoklama odasında düşünmek üzere bırakılan müddet içinde bilgilerini toplayıp sıralı bir şekilde anlatacak yolda mevzularının basit ve iş elverdiği kadar şematik plânlarını yapmağa alıştırılmalı ve öğremlerde fırsat düştükçe bu yolda temrinler yapılması temin ve teşvik olunmalıdır. 3) Okulalılar, daha öğretme yılı içinde öğretmenlerin kendilerine gösterecekleri muayyen mevzular veya sorular üzerinde önceden plânlar ha­ zırlıyarak bu plânlara göre karşılıklarını sıra arkadaşları karşısında izah ve müdafaaya davet edilmeli ve karşılıklar üzerine icabında münakaşa ve tenkit yaptırılmalıdır.